Voor veel mensen is vakantie de periode waarin ze weer even bijlezen, nieuwe dingen zien en nieuwe inspiratie opdoen. Ik ben gek op vakantie, maar die inspiratie? Die heb ik eigenlijk het hele jaar door.
Van een mozaïektegel naar een kleurenpalet
Zo aten we laatst bij een Vietnamees restaurant hier in de stad. Het restaurant stikt van de kleuren, muurschilderingen en mozaïektegels. Een feestje voor mij als grafisch vormgever, er viel van alles te zien. Ineens viel mijn oog op een kleur mint in een van die mozaïektegels. Ik was net met een logo bezig voor iemand waar ik drie kleuren voor nodig had. Twee stonden er al vast, over de derde twijfelde ik nog. Tot ik deze tegel zag. Ineens wist ik het. De kleur mint viel ineens op zijn plek in het totaalplaatje. Inspiratie tijdens het eten dus.
Rouwcoach
Of wat dacht je van een rouwcoach. Iemand die een intens verlies heeft geleden en op zoek is naar hulp zit ook niet te wachten op vrolijke marketingkleuren. En nee, we hoeven in de huisstijl ook geen zwart en/of bruin te gebruiken, maar door kleuren zachter te maken, bereik je wel je ideale klant. Dan voelt je potentiële klant zich aangesproken en schrikt de website niet af.
Want dat een website kan afschrikken, dat weet ik wel zeker. En jij ook. Denk maar eens aan zo’n dag dat je even lekker met een dekentje, een kop thee en een reep chocola in een hoekje van de bank wilt kruipen. Dan wil je geen carnavalsoptocht aan je voorbij zien gaan en dus ook geen website die er zo uitziet. Dan wil je rust aan je ogen.
Gun iemand zijn eigen shit
Of die keer dat ik een gesprek (af)luisterde tussen twee mensen bij het zwembad. Het ging over een vergeten zwembroek en wie er nu verantwoordelijk was: de vrouw die haar spullen voor elkaar had of de man waarvan zijn zwembroek nog in het huisje lag. De vrouw ging zuchtend de zwembroek halen. Ondertussen verscheen er in mijn hoofd een tekening van iemand die in een grote hoop stond: gun een ander zijn eigen shit… (dit voor mijn persoonlijke project waarbij ik levenslessen vertaal naar een tekening). Kortom, inspiratie uit een zwembroek.
Wat klanten vertellen
Maar ook de gesprekken met mijn klanten inspireren me. Zoals Wendy, die vertelde dat ze haar klanten helpt om weer blij te worden en de zin in het leven weer te voelen als het even niet zo lekker gaat. Alle problemen zijn als laagjes om steeds dieper bij zichzelf te komen. Hun eigen, unieke kern. Zie jij de laagjes en de kern ook?
Zo zie ik dus overal inspiratie en borrelt het altijd van de nieuwe ideeën. Ik geloof er dan ook in dat inspiratie nooit opraakt, hoeveel klanten ik ook help. Ieder heeft zijn of haar eigen unieke verhaal en overal is er inspiratie.
Nu ben ik benieuwd: waar haal jij je inspiratie vandaan? Op vakantie of ook overal?