Vandaag heb ik mijn eerste gesprek met Anja. Ze wil een logo voor haar nieuwe bedrijf. Anja is onzichtbaar ziek. Ze kan haar baan niet langer meer uitoefenen. Daardoor kwam er wel ineens ruimte voor het ontplooien van haar creativiteit en haar dromen. Anja leerde dat als je ziek bent het juist fijn is om te kijken naar waar je dankbaar voor bent en te focussen op wat wel fijn is. Anja is daardoor op een andere en nieuwe manier gaan dromen. Ze verkoopt in haar webwinkel nu o.a. affirmatiekaarten, een dankbaarheidsplanner en edelstenen. Producten die mensen helpen als ze onzichtbaar ziek zijn.
Het eerste stijlgesprek
Nu dus dat eerste gesprek voor haar logo. Anja vertelt wat ze wil uitstralen: veerkracht, zachtheid en hoop. Ze vertelt over haar favoriete pastelkleuren, haar lievelingsbloem en hoe ze gekomen is tot dit bedrijf. Over haar eigen ziekte, het overlijden van haar moeder en welke impact dit gehad heeft op haar eigen leven. Maar ook waar ze naartoe wil met haar bedrijf, wie ze wil helpen en op welke manier.
Waarom een eerste stijlgesprek en geen e-mail of briefing?
Dit stijlgesprek helpt mij als ontwerper om de verbinding met jou aan te gaan. Écht te luisteren naar wat je te vertellen hebt. En vragen te stellen. Ik vraag door. Op jou, op je bedrijf. Krijgen mijn klanten dan soms weer een beetje buikpijn van. Maar hé, ik maak ook niet zomaar een logo. Ik vertaal jou en je droom in beeld en kleur!
Daarnaast wil ik natuurlijk weten wie je doelgroep is. Want voor wie is dit logo? Wie moet zich door jouw logo aangesproken voelen? In Anja’s bedrijf zijn dit andere vrouwen die onzichtbaar ziek zijn. Maar wat weten we nog meer van deze groep? Zijn ze veel buiten? Welke tijdschriften lezen ze? Waar houden ze van? Waar zijn ze te vinden in hun vrije tijd? Hebben ze een gezin? Waar lopen ze nu precies tegen aan in het dagelijkse leven? En wat kan Anja hierin betekenen?
Er knaagt iets…
Na ons gesprek ga ik aan de slag met haar logo. Ik neem 2 of 3 kernwoorden en die schets en vertaal ik naar beeldelementen. Maar er knaagt iets. Iets in haar logo klopt niet. Ik weet alleen niet wat. Ik kan mijn vinger er nog niet op leggen. Met een zucht stop ik de schetsen in mijn tekenmap. Er komt wel een antwoord als ik het laat rusten
En dat gebeurt. Net als altijd. Dit keer tijdens een rondje hardlopen in het park. Anja’s verhaal klopt, de kleuren kloppen, alleen haar gekozen bedrijfsnaam klopt niet. Anja verkoopt meer producten dan alleen veerkrachtkaarten. AUW, denk ik op dat moment. Dat is niet mijn baan. Ik ontwerp; ik ben geen tekstschrijver of bedrijfsnamenfabriek. Ik verzin geen taglines voor onder je logo. Maar toch… als het niet klopt, zie en voel ik dit wel.
Waarde leveren is niet altijd leuk
Na een lichte twijfel besluit ik Anja te bellen en het te vertellen. Ja, ook ik vind dit spannend. Ik wil iets wat precies bij jou en je klanten past. En als ik jou dan op iets moet wijzen waar het nog niet klopt, vind ik dat best even spannend. Maar ik wil jou écht waarde leveren. Anja slikt even. Ze gaat er over nadenken. Voor ik ophang, geef ik haar nog wat suggesties, maar zeg ook dat ik geen tekstschrijver ben. Een aantal dagen later belt ze terug. ‘Jenny, je had gelijk’, zegt ze en ze geeft me een nieuwe naam door. Ik voel aan alles dat dit het is. Nu klopt het.
Een logo voor nu en de toekomst
Met een glimlach hang ik op en besef me dat dit is wat ik doe. Ik maak niet zomaar een willekeurig logo voor je, eentje die er ‘gewoon’ leuk uitziet. Ik ontwerp voor jou een heel persoonlijk logo, eentje die helemaal bij jou én je klant past. En als ik voel dat iets in je bedrijfsverhaal niet klopt bij wie je bent en waar je voor staat, geef ik dat aan je terug. Soms lastig en moeilijk voor mij en mijn klant. Maar dit is precies waarom jij bij mij komt. Ik wil jou en je bedrijf graag een stuk verder op de weg neerzetten dan waar je nu bent. Een logo maken voor nu en de toekomst, zodat je weer verder kunt. Net als Anja. Haar logo en naam kloppen nu precies bij wat ze doet. De cirkel is rond. Ze staat voor haar bedrijf en kan haar logo en huisstijl dragen. En dat is precies wat ik wil bereiken. Of dit nu mijn werk is of niet. Bij mij krijg je de whole package 😉